Post

Oznaki awarii układu wspomagania kierownicy

Początek XX wieku był świadkiem wprowadzenia przez producentów samochodów zaawansowanego układu kierowniczego - wspomagania. Wspomaganie to, zainstalowane w samochodach, zmniejsza wysiłek kierowcy i ułatwia mu manewrowanie na drogach.

Ale, czy kiedykolwiek wyobrażałeś sobie jak trudne rzeczy mogłyby się stać, gdyby twoje wspomaganie nagle się poddało i teraz musisz przejść przez intensywny wysiłek fizyczny polegający na siłowym zarządzaniu, aby wykonać następny zakręt na drodze. Nie jest to przyjemne, prawda? To jest powód, dla którego zawodzący układ wspomagania kierownicy daje znaki wskazujące na to, że wystąpił problem, który wymaga naprawy.

kierownica

O układzie wspomagania kierownicy

Istnieją trzy rodzaje układów wspomagania kierownicy - hydrauliczne, elektryczne lub hybrydowe. Zostały one opisane w następujący sposób:

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (HPS) wykorzystuje pompę wspomagania (napędzaną silnikiem), która dostarcza ciśnienie hydrauliczne wspomagające ruch kierownicy.

W drugim typie, tj. w układzie elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS), układ hydrauliczny jest całkowicie zastąpiony przez układ zasilany elektrycznie. Ten elektryczny system, przymocowany do kolumny kierownicy, steruje dynamiką koła kierownicy.

Elektryczne wspomaganie hydrauliczne (EPHS) lub typ hybrydowy jest połączeniem elektrycznego i hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. W tym typie, wspomaganie układu kierowniczego jest kontrolowane przez bezszczotkowy silnik elektryczny, który zasila również pompę hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego, dostarczając jej wymaganej energii.

Niezależnie od rodzaju wspomagania kierownicy zastosowanego w samochodzie, jego ogólną funkcją jest działanie jako mnożnik siły wejściowej kierowcy, ułatwiając mu obracanie kierownicą.

Czy mogę nadal prowadzić samochód, jeśli wspomaganie układu kierowniczego zawiedzie?

Można prowadzić samochód, gdy występują problemy ze wspomaganiem układu kierowniczego, ale nie należy tego robić.

Jazda samochodem z niesprawnym wspomaganiem układu kierowniczego może ostatecznie spowodować większe szkody, niż można by się spodziewać. Jeśli pracujesz na niskim poziomie płynów, nadejdzie czas, gdy pompa całkowicie wyschnie, co spowoduje zwiększone tarcie i ciepło, które ostatecznie będzie przyczyną znacznie większych szkód.

Objawy awarii układu wspomagania kierownicy

Znaki i objawy mogą być, ale równie ważne jest, aby być świadomym tych objawów awarii układu wspomagania kierownicy, aby można było rozpoznać problem i podjąć niezbędne działania w celu jego naprawy.

Znaki ostrzegawcze pozostaną, dopóki nie naprawisz układu wspomagania kierownicy. Jest to ważne, ponieważ awaria układu wspomagania kierownicy wpłynie na ogólną sprawność prowadzenia samochodu i może stanowić większe zagrożenie dla bezpieczeństwa Twojego i Twoich pasażerów.

Zwróć uwagę na następujące oznaki wskazujące na problemy ze wspomaganiem układu kierowniczego:

1. Sztywna kierownica

Działając sprawnie na zasadzie działania układu wspomagania kierownicy, nie powinieneś odczuwać nacisku podczas skręcania kierownicą - brak takiego odczucia jest oznaką problemów ze wspomaganiem kierownicy.

Jeśli odczuwasz potrzebę silnego i mocnego skręcania kierownicą, być może konieczne będzie usunięcie usterki układu wspomagania.

2. Powolna reakcja układu kierowniczego

Jeśli masz wrażenie, że układ wspomagania kierownicy reaguje zbyt wolno na ruchy kierownicą, mogą to być objawy wskazujące na problemy ze wspomaganiem.

3. Problemy z obsługą układu kierowniczego

Rozluźnienie poczucia kontroli nad kierownicą może wskazywać na awarię układu wspomagania kierownicy. Oznaki takie jak - kierownica wyślizgująca się z ręki, gdy nadal próbujesz ją kontrolować lub musisz nadmiernie skręcać kierownicą, aby wykonać pełny obrót pojazdu, wskazują na problemy ze wspomaganiem układu kierowniczego. Pojazd skręcający w złą stronę lub ciągnący w określoną stronę może wskazywać na awarię przekładni kierowniczej.

4. Piszczenie lub piszczenie

Jeśli słyszysz piszczenie podczas uruchamiania pojazdu lub piszczenie podczas skręcania pojazdu, to masz wskazówkę, że coś jest nie tak ze wspomaganiem układu kierowniczego Twojego samochodu. Odgłos piszczenia będzie narastał wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika (RPM) oraz w miarę skręcania kierownicą.

5. Jęczący odgłos

Jęczący dźwięk jest prawdopodobnie najbardziej krytycznym hałasem, który wskazuje na awarię układu wspomagania kierownicy i będzie się pogarszał wraz z jego dalszą degeneracją. Hałas ten może wskazywać na zbyt niski poziom płynu wspomagania układu kierowniczego, który w przypadku kontynuowania pracy może nawet spowodować uszkodzenie innych części układu.

6. Niski poziom płynów

Wszystkie płyny w Twoim samochodzie odgrywają określoną rolę w swoich funkcjach. Podobnie jak płyn hamulcowy, płyn chłodzący czy poziom oleju, płyn wspomagania kierownicy jest niezbędny do jej prawidłowego funkcjonowania. Jazda z niskim poziomem płynu może nawet spowodować uszkodzenie układu wspomagania kierownicy. Musisz być świadomy, jak często powinieneś sprawdzać płyny w swoim samochodzie.

Niski poziom płynu może być powodem awarii układu wspomagania kierownicy. Albo twój system może mieć niski poziom płynu, albo może być nieszczelność, której nie jesteś świadomy. Płyn wspomagania układu kierowniczego ma najczęściej kolor czerwony lub czerwonobrązowy. Można zlokalizować jego zbiornik (w oparciu o położenie silnika samochodu) i należy regularnie upewniać się, że jest on napełniony do odpowiedniego poziomu i że nie ma żadnych wycieków w nim i wokół niego.

7. Zmieniony kolor płynu

Podczas sprawdzania poziomu płynu, można również sprawdzić jego kolor. Szary kolor płynu lub obecność w nim płatków metalu może wskazywać na wadliwą pompę układu kierowniczego, która spowodowała utlenianie płynu.

Czy możesz odnieść się do któregoś z wyżej wymienionych objawów?

Jeśli tak, to jest to zdecydowanie właściwy czas, aby uzyskać profesjonalną kontrolę wykonaną dla Twojego samochodu.