Post

Jaka jest szerokość obręczy? Jak szeroka lub wąska powinna być Twoja nowa felga?

Czujesz się trochę przytłoczony wszystkimi możliwościami wyboru kół dla Twojego pojazdu? Wszystkie wymienione opcje są kompatybilne z kołami, ale istnieją pewne różnice w tym, jak przesunięcie i szerokość wpływają na dopasowanie kół.

Jaka jest szerokość felgi i jaki ma to wpływ na rozmiar (rozmiary) opon, które mogą być używane?

Szerokość koła jest mierzona od wewnątrz jednego kołnierza koła do drugiego, jak pokazano na rysunku poniżej:

Na przykład moje koło BRZ z oryginalnym wyposażeniem ma 17" średnicy i 7" szerokości. Jeśli nie jesteś pewien, jak szerokie jest twoje koło, odwróć je i spójrz na tył koła, aby zobaczyć oznaczenie takie jak "17x7JJ" lub coś podobnego, z drugą liczbą będącą szerokością. Ponieważ boczna ściana opony i stopka mogą się tak bardzo rozciągać, każda opona będzie miała zalecany zakres szerokości felgi, więc szerokość koła decyduje o tym, jaki rozmiar opony można wybrać. Wracając do przykładu BRZ, nie mogę zamontować opony 245/40R17 na feldze O.E. BRZ, ponieważ jest ona za szeroka; nie mogę też zamontować opony 17x9 na feldze O.E. 215/45R17, ponieważ opona jest zbyt wąska, aby bezpiecznie zmieścić ją na feldze.

Jaka jest korzyść z wyboru węższego koła?

Po przefiltrowaniu do szerokości felgi odpowiadającej zalecanemu zakresowi szerokości felgi w danym rozmiarze, czasami okazuje się, że preferowany styl felgi jest dostępny w wielu szerokościach. Podstawową zaletą wyboru węższego koła jest to, że tworzy ono bufor pomiędzy krawędzią opony a krawężnikiem. Wiele opon posiada ochraniacze felg, ale zaokrąglona ścianka boczna szerokiej opony na chudszej feldze chroni jeszcze bardziej.

Jaka jest korzyść z wyboru szerszego koła?

Co zrobić, jeśli w przeszłości nie miałeś pecha ze zgrubionymi felgami lub rzadko musiałeś parkować równolegle? Z punktu widzenia osiągów, lepiej wybrać szerszą felgę, ponieważ daje ona nieco większy obszar kontaktu i optymalizuje reakcję układu kierowniczego. 

Wreszcie, należy dokonać subiektywnej oceny estetycznej. Wydaje się, że większość kierowców preferuje płaski, poziomy kontur bocznej ściany grubszej obręczy i chudszą oponę w samochodach sportowych. Przyzwyczajeni są oni do zaokrąglonego konturu boku grubszej opony i chudszej felgi w samochodach ciężarowych i jeepach.