Post

Co to są koła zestopniowane?

Chcesz, aby Twoja jazda stała się charakterystyczna i lepiej się sprawowała? Czy myślałeś o kołach z przesuniętymi oponami? To sytuacja, w której koła z przodu samochodu mają inny rozmiar niż koła z tyłu. Różnica jest zazwyczaj w szerokości, ale czasami w średnicy.

Dlaczego zataczać koła?

Twoje osiągi mają wiele wspólnego z wyborem kół i opon, więc może to być dobry sposób, aby wydobyć więcej z Twojego samochodu bez naruszania jego wnętrza. Szersze koło oznacza szerszą oponę, a to oznacza większy obszar styku opony z nawierzchnią. Generuje to większą trakcję przy ruszaniu i podczas przyspieszania, a także większą stabilność i przyczepność na zakrętach.

Ze względu na te korzyści z jazdy po torze i bezdrożach, zataczane koła są najczęściej spotykane w samochodach wyczynowych z napędem na tylną oś. Jeśli masz samochód z silnikiem tylnym lub środkowym, szersze tylne koła mogą również zapewnić lepsze podparcie ciężaru.

A wygląd?

Nie chcę być zbyt powierzchowny, ale spójrzmy prawdzie w oczy: wygląd też ma znaczenie, a zestopniowane koła w odpowiednim samochodzie wyglądają niesamowicie. Szerszy bieżnik na tylnych kołach sprawia, że Twoja maszyna wygląda na szybką, stojąc w miejscu, a niektóre style nadwozia są dobrze przystosowane do kół o nieco większej średnicy z tyłu niż z przodu. Jest to o wiele bardziej subtelne podejście niż po prostu podnieść tylne zawieszenie, jak wiele dzieci w latach 60-tych zrobił na tanie, i jest to nieskończenie lepsza droga do osiągnięcia tego średniego gotowego do wyścigu postawy.

Jakieś środki ostrożności, o których należy pamiętać?

Jest kilka rzeczy do rozważenia zanim zdecydujesz się na zataczane koła.

Po pierwsze, to prawdopodobnie będzie droższe od samego początku. Będziesz kupować koła i opony w dwóch parach różnych rozmiarach zamiast zestawów czterech, co często dostaje zniżki. Opony-wise ich utrzymanie będzie nieco droższe, ponieważ nie można obracać zataczających się opon, aby osiągnąć równomierne zużycie bieżnika. Przednie opony będą przednimi, a tylne będą tylnymi, więc możesz oczekiwać, że będziesz musiał częściej sprawdzać głębokość bieżnika i szybciej wymieniać opony.

Po drugie, nie wszystkie opony są dostępne we wszystkich rozmiarach. Możliwe, że opona, którą naprawdę chcesz mieć, jest dostępna tylko w jednym z dwóch rozmiarów, w których jeździsz w konfiguracji z przesunięciem kół. Można temu zaradzić, zmieniając oponę na inną markę na przednią lub tylną, ale nie zawsze chodzi o nazwę marki na ścianie bocznej. Czynnikami mogą być różne głębokości bieżnika, prędkości i temperatury.

Ostatnią kwestią jest to, że niektóre samochody z napędem na wszystkie koła mogą nie współpracować z układem rozstawu kół. Niektóre systemy AWD wysyłają moc na podstawie prędkości każdego koła w stosunku do pozostałych, więc mogą interpretować różne prędkości toczenia jako poślizg, gdy go nie ma, co prowadzi do szybszego zużycia opon i dodatkowego obciążenia mechanizmów różnicowych. Pamiętaj, aby przeprowadzić badania przed eksperymentowaniem z przesuniętymi kołami w swoim AWD.

Czy to właściwy ruch dla mnie?

Krótko mówiąc, aby się o tym przekonać, musisz odrobić pracę domową. Określ, czy jest wystarczająco duża korzyść z jazdy z przesuniętymi kołami, a następnie, zanim całkowicie zakochasz się w tym pomyśle, sprawdź, czy to, co chcesz, jest łatwo dostępne i czy konfiguracja będzie dobrze współgrać z układem napędowym, aby zapewnić długie, zdrowe życie Twojego pojazdu.

Sprawdź wszystkie koła, opony i akcesoria dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat felg zataczanych, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Wikimedia Commons.