Post

Co to jest drążek skrętny?

Sway barów prawdopodobnie dostać mniej uwagi, niż na to zasługują. Wahacze, amortyzatory, sprężyny i amortyzatory mogą przyjść do głowy, gdy patrzysz na elementy zawieszenia, ale co to jest sway bar dla?

Historia sway bar

Pierwsze samochody były ledwo szybsze (i na pewno mniej dynamiczne) niż konie, które miały zastąpić. Więcej mocy i więcej prędkości, jednak wymagane dodanie bardziej dynamiczne podwozie dla większej kontroli i komfortu jazdy. Przechył nadwozia na zakrętach stał się zauważalną cechą podczas jazdy z dużą prędkością - około 12 mil na godzinę. Potrzebne było coś, co złagodziłoby przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów, jeśli nie w celu poprawy komfortu jazdy, to przynajmniej po to, aby utrzymać wszystkie cztery koła na ziemi.

Co to jest stabilizator poprzeczny?

Drążek skrętny występuje pod wieloma nazwami, takimi jak drążek stabilizujący, drążek przeciwwywrotny i drążek antyrolkowy. Jest to drążek skrętny, w zasadzie sprężyna skrętna, która ogranicza, jak bardzo wahacz może poruszać się w górę i w dół niezależnie od jego przeciwległego członka. Dynamika pojazdu dyktuje, że pojazd będzie miał tendencję do toczenia się na zewnątrz zakrętu, co może mieć wpływ na kontrolę nad pojazdem, zwłaszcza przy wysoko położonym środku ciężkości lub gąbczastych oponach, jak w SUV-ach. Bez belki skrętnej, opony po wewnętrznej stronie zakrętu mogą nawet oderwać się od nawierzchni.

Na przykład, podczas skrętu w prawo, pojazd ma tendencję do staczania się w lewo, gdzie lewe koła zbliżają się do nadwozia, a prawe oddalają się od niego. Jeśli drążki stabilizacyjne luźno łączą lewą i prawą stronę, koła z lewej strony będą częściowo podciągać koła z prawej strony, ściągając nadwozie w dół po prawej stronie i redukując przechyły nadwozia.

stabilizator

Stopień redukcji przechyłów nadwozia zależy od sztywności drążka stabilizatora. Samochody sportowe mają sztywniejsze drążki stabilizatora niż samochody terenowe, więc pozostają bardziej płaskie na zakrętach, aby poprawić kontrolę, podczas gdy samochody terenowe mogą utrzymać trakcję na nierównym terenie.

Najczęstsze problemy z drążkiem skrętnym

Podczas gdy drążek skrętny ma tendencję do występowania niewielu problemów, linki i tuleje są w ciągłym ruchu pod wpływem sił pchających i ciągnących. Ostatecznie, linki i tuleje zużywają się i poluzowują, co prowadzi do odgłosów stukania na nierównościach. Proste wyboje nie powinny wzbudzać luźnej tulei lub ogniwa, ale pokrywa studzienki kanalizacyjnej lub dziura może. Uszy, które są otworami na końcu drążka wahacza, są szczególnie narażone na naprężenia i mogą pęknąć lub odłamać się.

We wszystkich tych przypadkach, rozwiązaniem jest wymiana dotkniętych części. Tuleje sway bar zamontować do nadwozia lub ramy, podczas gdy linki sway bar zamontować do rozpórek lub wahaczy. Możesz nasmarować sway bar link stawów, jeśli są one wyposażone w złącza smaru.

W niektórych przypadkach może być konieczna wymiana całego wahacza. Drążek kierowniczy typu OE przywróci fabryczną jakość jazdy. W niektórych przypadkach możesz poprawić swoją jazdę, stosując opcję inną niż OE. Na przykład sztywniejszy tylny drążek skrętny w samochodach z napędem na przednie koła zmniejsza podsterowność, a sztywniejszy przedni drążek skrętny w samochodach z napędem na tylne koła zmniejsza nadsterowność.

Drążek skrętny to nie tylko coś, co hałasuje, gdy łączniki lub tuleje się zużyją - ma on ogromny wpływ na jakość jazdy podczas pokonywania zakrętów. Bez niego być może nadal pokonywalibyśmy zakręty z prędkością 12 mil na godzinę.