Post

Felgi ze stopu metalu Vs Koła stalowe: Co jest lepsze

Koła stopowe i stalowe stanowią dwa podstawowe i powszechnie preferowane typy kół w przemyśle motoryzacyjnym.

Niezależnie od tego, czy jest to koło stopowe czy stalowe, każdy z nich ma inny zestaw warunków dotyczących preferowanego typu koła. Nowoczesne koła stopowe i konwencjonalne koła stalowe nie tylko różnią się pod względem struktury cenowej, ale także pod względem składu podstawowego i kilku specyfikacji.

Dzisiejszy przemysł ma inny rodzaje kół samochodowych w produkcji. Wcześniej jednak niewiele uwagi poświęcono wyglądowi i estetyce koła, a najbardziej podstawowe pojazdy miały stalowe koła. Wraz z modernizacją i zmieniającym się zapotrzebowaniem konsumentów obserwujemy wzrost różnych typów kół.

Wspólną troską, z którą mamy do czynienia wszyscy, jest dobór odpowiedniego typu koła do naszego pojazdu. Oba typy kół mają swoje wady i zalety. O ile jeden z nich jest lepszy pod względem estetycznym, o tyle drugi dominuje nad trwałością i wytrzymałością. Dylemat ten narasta tylko w miarę zagłębiania się w szczegóły. Co by było, gdybyśmy powiedzieli, że istnieje rozwiązanie tego problemu!

Czym są stalówki?

Koła stalowe to najbardziej podstawowa forma kół używanych w przemyśle od czasów, kiedy koła były na drogach. Skład stalowego koła jest podobny do pierwotnego stali - stopu żelaza i węgla. Nowoczesne wersje kół stalowych przeszły długą drogę jako ulepszenia w stosunku do pierwszych kół, które zostały wyprodukowane. Różne formowane dziś koła stalowe są oparte na specyfikacji pojazdu dotyczącej wytrzymałości i gustownych wymagań.

W przeciwieństwie do ogólnego założenia o strukturze koła, Twoje koło samochodowe nie jest tylko jednym kawałkiem metalu. Zamiast tego składa się z piasty, szprych i obręczy, czyli zewnętrznej części koła.

Produkcja kół stalowych obejmuje różne etapy, w których najpierw stalowe kęsy są prasowane za pomocą wydajnych urządzeń hydraulicznych. Część środkowa koła (o specjalnej konstrukcji dla piasty i szprych) oraz obręcz są wykonywane oddzielnie, a następnie spawane w jedną całość, po czym następuje końcowe polerowanie i powlekanie na wysoki połysk.

Ten typ felgi dominował na rynku, dopóki nie pojawiły się na nim felgi stopowe i inne nowoczesne, artystyczne warianty.

Czym są koła ze stopu metalu?

Mimo, że stop jest terminem potocznym i może być również używany dla typu stali (stop węgla i żelaza), Koła Stopowe w terminologii przemysłowej odnoszą się tylko do stopów nieżelaznych.

Zaczęły się one jako koła ze stopu magnezu, a następnie stopniowo ewoluowały poprzez wersje aluminiowe. W pewnym okresie koła te były zarezerwowane wyłącznie dla modeli z najwyżej położonymi szczelinami w ofercie producenta. Przez wszystkie te lata, dzisiaj, felgi aluminiowe przeszły długą drogę od rzadkości do obecności w zwykłym miejskim modelu hatchback. Producenci w branży wymyślili kilka serii tego typu kół w oparciu o wymagania, mieszając różne kompozycje aluminium lub magnezu z metalem zmieszanym z niklem. Taki skład stopu powoduje, że koła są lżejsze, co z kolei przyczynia się do mniejszej masy nieresorowanej pojazdu.

Które koła są lepsze od stalowych?

Stopowe i stalowe felgi różnią się od siebie kilkoma cechami. Należą do nich proces produkcyjny, cechy takie jak cena, trwałość, wytrzymałość, waga itp. Nie wszyscy z nas chcą mieć te same specyfikacje lub chcą mieć dokładnie takie same cechy dla swoich samochodów.

Podczas gdy jedni szukają cech konstrukcyjnych i konserwacyjnych koła, inni woleliby korzyści w postaci różnicy w cenie lub korzyści w zakresie naprawy. Twoje dokładne wymagania i funkcje, które chcesz będzie określać ostateczny wybór typu koła.

Możesz wybrać swój ostateczny wybór w oparciu o następujące cechy wyróżniające oba typy kół:

1. Cena

Czy koła stopowe są droższe od stalowych?

Tak, cena felg aluminiowych jest wyższa od ceny felg stalowych. Jeśli chodzi o cenę felg aluminiowych, to ich produkcja, naprawa i zakup są droższe od stalowych odpowiedników. Felgi stalowe mogą być preferowanym wyborem, jeśli szukasz taniej i trwałej opcji.

2. Trwałość

Lekkość felg aluminiowych sprawia, że są one podatne na pęknięcia lub złamania w obliczu większej siły. W przypadku działania siły większej niż ich wytrzymałość, koła stalowe ulegają jedynie wygięciu, co czyni je preferowanym wyborem pod względem trwałości i możliwości naprawy.

3. Wytrzymałość

W porównaniu do odpowiedników stopowych, koła stalowe są popularne ze względu na swoją wytrzymałość. Felgi aluminiowe mają aluminium jako metal podstawowy, co zapewnia ich mniejszą wagę. Dodatek niklu, tytanu lub magnezu zapewnia ich wytrzymałość, dzięki czemu mogą wytrzymać większe obciążenia podczas hamowania.

4. Projekt

Koła aluminiowe znane są z właściwości estetycznych. Koła stalowe są metalami jednoczęściowymi, co ogranicza je do wzorów dodawanych tylko w początkowych formach podczas produkcji.

Właściwości plastyczne felg aluminiowych dają producentowi pożądaną swobodę projektowania. Poprzez zmniejszenie ilości niklu w stopie, ogromne możliwości otwierają się przed modelami samochodów różne warianty estetyczne.

5. Waga

Stalowe koła są znane z ciężkiej konstrukcji. Ciężar tych kół jest pomocny w różnych sytuacjach, na przykład na zaśnieżonej drodze, gdzie wytrzymałość i ciężar stali pomaga kierowcy w manewrowaniu przez blokadę.

Natomiast w przypadku kół ze stopów lekka masa odsprężynowana sprawia, że kierowca ma lepsze wrażenia z prowadzenia na drodze, ponieważ zawieszenie uzyskuje efektywną kontrolę nad pofałdowaną nawierzchnią drogi. Ta niewielka masa kół aluminiowych jest powodem, dla którego jesteśmy świadkami, jak pojazdy o wysokich osiągach przesuwają preferencje kół w stosunku do typu stopu.

Lekkość kół stopowych i szybsze odprowadzanie ciepła niż w przypadku kół stalowych zapewnia kierowcom lepszą przyczepność i trakcję, co przekłada się na dobre osiągi na drodze.

Ostateczne rozwiązanie tego problemu będzie się różnić w zależności od różnych wymagań użytkownika. Ale jeśli chodzi o serwisowanie samochodu, idź na najlepsze!