Post

Rutynowa konserwacja pojazdów: Co powinieneś wiedzieć

Pojazdy są maszynami, i jak każda maszyna wymagają konserwacji. Dla większości pojazdów regularna konserwacja zaczyna się od 10.000 km i trwa dalej co 10.000-15.000 km. Oczywiście, bardziej regularne sprawdzanie samochodu jest jeszcze lepsze.

Konserwacja zapewnia płynną i bezpieczną jazdę pojazdu w dół drogi na znacznie dłuższym dystansie w porównaniu z brakiem konserwacji. Instrukcja obsługi pojazdu przedstawi w zarysie wszystkie czynności konserwacyjne, które należy wykonać, a kiedy trzeba to zrobić, abyś był przygotowany.

Ale czy trzeba płacić za obsługę techniczną pojazdu przez mechanika? Wiele podstawowych czynności związanych z konserwacją pojazdu można wykonać samodzielnie, postępując zgodnie z poniższymi wskazówkami.

9 Czynności związane z konserwacją pojazdu można wykonać samodzielnie?

Do większości napraw potrzebny jest mechanik, ale wiele można zrobić samemu. Tu jest obchód, który pozwoli ci zacząć.

1. Zapoznaj się z instrukcją obsługi.

Każdy pojazd posiada instrukcję obsługi. Jest to gruba książka, którą zazwyczaj wiesza się w schowku na rękawiczki. Jeśli nie możesz znaleźć swojej kopii, wersja elektroniczna może być online. W przeciwnym razie, skontaktuj się ze sprzedawcą w celu uzyskania kopii.

Z instrukcją obsługi w ręku, przejdź do sekcji harmonogramu konserwacji. Należy zwrócić uwagę na odstępy czasu między przeglądami, takie jak olej silnikowy, filtr oleju, obroty opon, pasy, węże itd. Ważne jest, aby przestrzegać tych zaleceń producenta, aby silnik pracował jak najsprawniej.

2. Co miesiąc sprawdzać opony.

Dużo się jeździ na oponach - jak cały pojazd. To, co sprawia, że twój samochód jedzie w dół drogi, to opony. Muszą być odpowiednio napompowane, aby wykonać swoją pracę, a także zmniejszać prawdopodobieństwo wybuchu.

Prawdopodobnie wiesz już, jak dodać powietrza do opon. To, czego możesz nie wiedzieć, to właściwe ciśnienie w oponach, co jest niezwykle ważne. Idealne ciśnienie powietrza w oponach znajdziesz na tabliczce umieszczonej na ościeżnicy drzwi kierowcy lub w instrukcji obsługi.

Opony powinny być napompowane, gdy są zimne, aby uzyskać dokładny odczyt. Jeśli nie jest to możliwe, należy dodać 4 PSI do zalecanej ilości, wyjaśnia firma Bridgestone Tire. Sprawdź swoją oponę zapasową, gdy jesteś przy niej, i potwierdź wszystkie wartości ciśnienia za pomocą miernika opon, gdy opony odpoczną.

3. Zmień olej i filtr oleju w harmonogramie.

Olej jest krwią życia twojego silnika. Służy jako środek smarny, zabezpieczający ważne części silnika przed ścieraniem się o siebie i niszczeniem silnika. Olej silnikowy, który nie jest regularnie wymieniany, może uszkodzić silnik, ponieważ nagromadzone zanieczyszczenia powodują tarcie, gdy ocierają się o części.

Jakiego rodzaju olej należy używać - olej na bazie ropy naftowej czy syntetyczny? Czy jeden jest lepszy od drugiego? Według redaktora technicznego Edmunds.com, Jasona Kavanagha, rodzaj oleju nie jest istotny. Zauważył on: "Tak długo, jak długo olej spełnia wymagania serwisowe i lepkościowe określone w instrukcji obsługi, możesz przełączać się tam i z powrotem, ile chcesz".

4. Wymień filtr powietrza na nowy z wymianą oleju

Jeśli chodzi o filtr powietrza, może być konieczna jego wymiana raz lub dwa razy w roku. Zależy to w dużej mierze od tego, ile się prowadzi. Najlepszą praktyką jest sprawdzanie filtra powietrza podczas wymiany oleju.

5. Sprawdzanie wszystkich innych płynów

Olej silnikowy nie jest jedynym płynem, który musi być sprawdzony. Eksperci zalecają sprawdzanie płynu hamulcowego, płynu przekładniowego, płynu chłodzącego i płynu do spryskiwaczy.

Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, płyn przekładniowy sprawdza się za pomocą bagnetu. Określ poziom płynu hamulcowego, płynu chłodzącego i płynu do spryskiwaczy, zdejmując odpowiednie pokrywy i sprawdzając je wizualnie. Powinny one dotrzeć do wyznaczonego przewodu wlewowego.

NIGDY nie zdejmuj pokrywy chłodnicy, aby sprawdzić poziom płynu chłodzącego. Po zdjęciu pokrywy istnieje ryzyko poparzenia. Zamiast tego należy sprawdzić poziom płynu chłodzącego w pobliskim przezroczystym pojemniku do napełniania, mówi CarTalk.

6. Sprawdzić pasy i węże

Jeśli chcesz wyjść o jeden krok poza podstawową rutynową konserwację pojazdu, sprawdź przewody i pasy w komorze silnika. Węże te kierują przepływ płynu chłodzącego, aby upewnić się, że silnik nie przegrzewa się. Jeśli wąż się rozdzielił, wykazuje pęknięcia lub wybrzuszenia, należy go wymienić.

Należy również sprawdzić paski. Pasek rozrządu, jak w większości samochodów osobowych i małych SUV-ów, ma decydujące znaczenie dla pracy silnika, zauważa YourMechanic. Jeśli pasek ten wykazuje oznaki zużycia, w tym pęknięcia, szyby i ubytki materiału (brak fragmentów na samym pasku), to należy go wymienić jak najszybciej. Jeśli pasek rozrządu ulegnie uszkodzeniu podczas jazdy, może to spowodować poważne uszkodzenie silnika.

7. Zawsze słuchać i czuć problemy z hamulcami

Hamulce są krytycznym elementem w każdym pojeździe. Za każdym razem, gdy prowadzisz samochód, powinieneś być zawsze świadomy tego, jak czujesz hamulce i jak one brzmią. Jeśli hamulce czują się gąbczaste lub wymagają większego niż normalnie nacisku, należy je sprawdzić przez specjalistę.

Dźwięki hamulców mogą wskazywać, kiedy konieczna jest konserwacja lub naprawa. Oto krótki opis typowych odgłosów hamulców:

Pisk - Czas na nowe klocki hamulcowe, gdy słychać pisk, ponieważ te, które masz teraz, są zużyte i ocierają się o wirnik.

Szlifowanie - To nie jest normalny dźwięk, ale może nie być głównym problemem, jeśli szlifowanie hamulców ma miejsce tylko przy pierwszej jeździe samochodem w ciągu dnia. Kiedy poziom wilgotności powietrza na zewnątrz jest wysoki, rdza może tworzyć się na rotorach hamulcowych w ciągu jednego dnia, jeśli pojazd nie jest prowadzony. Dźwięk szlifowania to rdza, która się odpryskuje. Prostym rozwiązaniem jest zaparkowanie pojazdu w garażu, gdy pada śnieg, deszcz lub jest wilgotno.

Grzechotanie - Grzechotanie lub odgłosy wibracji sugerują, że jeden z wirników jest wygięty lub zużyty i wymaga wymiany.

Dźwięki przerywane - Jeśli odgłosy hamowania przychodzą i odchodzą, może to być oznaką zanikania hamulców z powodu przegrzania. W przypadku przegrzania klocków hamulcowych, wirników lub płynu hamulcowego mogą pojawić się odgłosy hamowania, a hamulce nie będą czuć się tak dobrze reagujące. Problem ten powinien zostać zbadany przez specjalistę, który może wskazać przyczynę i ją usunąć.

8. Pióra wycieraczek należy wymieniać w razie potrzeby.

Jeśli podczas pracy systemu smugi okien lub piargi łopatek plączą się, czas na wymianę zestawu. Jest to w rzeczywistości bardzo ważny środek konserwacji pojazdu. Jeśli znajdziesz się w czasie burzy deszczowej, wycieraczki są tym, co zapewnia Ci widoczność. Nigdy nie wiadomo, kiedy mogą być potrzebne, dlatego należy często sprawdzać pióra wycieraczek.

9. Usuwanie korozji baterii

Jeśli chodzi o akumulator samochodowy, głównym wymogiem jest tutaj zapewnienie, że bieguny akumulatora są wolne od korozji. Podobnie jak w przypadku hamulców, czynniki środowiskowe mogą powodować nagromadzenie się zanieczyszczeń, które utrudniają pracę. Szczotka druciana wraz z roztworem wody i sody oczyszczonej spowoduje natychmiastowe usunięcie korozji.