Post

Porady dotyczące bezpieczeństwa jazdy jesienią: Czy mokre liście są bardziej śliskie niż lód?

Wyjazd na przejażdżkę, gdy liście się zmieniają, to niewątpliwy atut jesieni. Ale jeśli dodamy do tego odrobinę deszczu, to te same liście zmienią się z idealnego obrazu w potencjalne zagrożenie. Niektórzy twierdzą nawet, że mokre liście są bardziej śliskie niż sam lód, ale czy to prawda? Jeśli tak, jakie są niektóre jesienne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa jazdy, o których należy pamiętać podczas podróży przez malowane zbocza?

Lód, lód, kochanie

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, dlaczego mokre liście są bardziej śliskie niż lód. Co sprawia, że lód jest tak śliski? Poślizg, dla naszych celów, to utrata tarcia pomiędzy kołem a powierzchnią jezdną. Mniejsze tarcie oznacza trudniejszą trakcję, czyli zdolność koła do "chwytania" drogi. Prowadzi to do różnego rodzaju śliskich scenariuszy, takich jak obracające się koła i utrata kontroli nad kierowaniem i hamowaniem. Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się wpaść w hydroplan, znasz to uczucie i jest ono przerażające.

Lód jest śliski, ponieważ w przeciwieństwie do innych ciał stałych, na jego powierzchni zawsze znajduje się cienka warstwa wody, nawet w temperaturach znacznie poniżej zera. Naukowcy wciąż dyskutują, dlaczego tak się dzieje, ale w każdym razie to właśnie woda działa jak smar pomiędzy kołem a oblodzoną nawierzchnią, powodując utratę przyczepności. Gdy opona nie ma stałego kontaktu z powierzchnią jezdni, w zasadzie unosisz się na bardzo cienkiej warstwie płynu.

Sedno sprawy

Zastanówmy się teraz nad mokrymi liśćmi. Po pierwsze, większość roślin pobiera wodę przez korzenie, więc liście są specjalnie zaprojektowane tak, aby nie przepuszczać wody. Zamiast tego, woda osiada na woskowej powłoce liścia, tworząc warstwę podobną do tej, którą można znaleźć na lodzie. Dodatkowo, lód i liście są stosunkowo gładkie, przez co ich powierzchnia jest mniej podatna na tarcie. Różnica pojawia się, gdy weźmiemy pod uwagę, że liście nie są przytwierdzone do nawierzchni w taki sposób, jak lód. Mają raczej śliską powierzchnię po obu stronach, co oznacza, że mogą się ślizgać zarówno o drogę, jak i o oponę, co stwarza dodatkową okazję do poślizgu. Ponadto liście są mniejsze niż tocząca się po nich opona, co powoduje nierównomierne rozłożenie obciążenia opony i momentu obrotowego między liściem a drogą. Dodatkowo, każda warstwa liści dodana do równania zwiększa wykładniczo możliwość utraty trakcji na wielu śliskich, luźnych nawierzchniach.

Ostatecznie przyczyną utraty przyczepności w obu przypadkach jest woda, więc chociaż nie można powiedzieć, że mokre liście są "bardziej śliskie" niż lód, to szanse na utratę przyczepności na nich mogą być rzeczywiście większe.

Co robić?

Twoją pierwszą obroną jest dobry zestaw opon. Bieżniki są zaprojektowane tak, aby odprowadzać wodę spod opon, zwiększając tym samym trakcję. Porozmawiaj ze swoim mechanikiem o tym, jakie opony są dla Ciebie najlepsze, biorąc pod uwagę sezonowe warunki jazdy i stosuj się do sugerowanej procedury konserwacji.

Wiedz również, jak reagować, gdy znajdziesz się w poślizgu lub nie będziesz w stanie zahamować. Pamiętaj, że jeśli stracisz przyczepność, nie wciskaj gazu, nie hamuj i skieruj koła w kierunku poślizgu. Naprawdę jedną z najlepszych wskazówek dotyczących bezpieczeństwa jazdy jesienią jest zachowanie czujności: jeśli widzisz mokre liście na drodze, zwolnij, zanim tam dotrzesz.

Sprawdź wszystkie części układu kierowniczego i zawieszenia dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat przygotowania pojazdu do jazdy w każdych warunkach pogodowych, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Blair Lampe