Post

Opony całoroczne czy zimowe: jak dokonać właściwego wyboru?

Dla większości właścicieli samochodów zwyczajem jest zmiana opon na zimowe wraz z nadejściem jesieni, a następnie na letnie w okolicach Wielkanocy. Ale czy można uniknąć konieczności wymiany opon dwa razy do roku, wybierając opony całoroczne?

W tym wpisie znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć o oponach całorocznych. Czytaj dalej i dowiedz się więcej o ich cechach, zaletach i wadach.

Czym charakteryzują się opony całoroczne?

Opony całoroczne to opony, które łączą w sobie pewne właściwości zarówno opon letnich, jak i zimowych. Znajdują się więc w połowie drogi między tymi dwoma rodzajami opon.

Oznacza to, że możesz używać jednego kompletu opon przez cały rok. Nie musisz więc zmieniać opon letnich na zimowe, gdy zbliża się sezon zimowy i odwrotnie.

Symbol M + S

Podobnie jak opony zimowe, opony całoroczne są oznaczone symbolem M + S (mud + snow) i są odpowiednie do jazdy w warunkach zimowych. Symbol M + S oznacza również, że opony całoroczne podlegają tym samym zasadom montażu, co opony zimowe. Co ważne, oznacza to, że opony całoroczne mogą być montowane wyłącznie z innymi oponami oznaczonymi symbolem M + S.

Opony całoroczne potrafią wiele, ale nie wszystko

 

 

W ciągu ostatnich 10-20 lat opony całoroczne bardzo się rozwinęły i obecnie mamy do wyboru kilka dobrych alternatyw. Należy jednak pamiętać, że stosując oponę, która jest przystosowana do jazdy w każdych warunkach, otrzymujemy oponę, która nie jest najlepsza w żadnych z nich.

Określenia "opony całoroczne" mogą stwarzać fałszywe poczucie bezpieczeństwa, ponieważ nie są one optymalne dla wszystkich warunków. Na przykład, w lecie, na mokrej nawierzchni, opony całoroczne mają dłuższą drogę hamowania niż opony letnie. Podobnie jest na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Droga hamowania jest dłuższa niż w przypadku opon zimowych.

Jeżeli nie jeździsz w krytycznych sytuacjach pogodowych, które stawiają wysokie wymagania przed oponami, opony całoroczne mogą być dobrą alternatywą dla opon zimowych. Jeżeli jednak jeździsz w każdych warunkach zimowych, zawsze powinieneś wybierać opony zimowe.

Zapoznaj się z przepisami obowiązującymi w innych krajach

W Wielkiej Brytanii mamy dość łagodne i mokre zimy i chociaż opony zimowe są najlepszymi oponami do jazdy w warunkach zimowych, wybór opon zimowych zamiast opon całorocznych nie jest obowiązkowy.

Jeżeli wybierasz się na przykład do krajów skandynawskich lub ośrodków narciarskich, zimy są tam bardziej surowe. Należy pamiętać, że opony całoroczne nie zawsze spełniają wymagania opon zimowych.

W niektórych krajach jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa również w okresie zimowym. Dlatego, jeżeli chcesz podróżować do tych krajów w tym czasie, musisz wymienić opony całoroczne na zimowe.

Zalety i wady opon całorocznych

 

 

Zalety opon całorocznych

Można sądzić, że opony całoroczne pozwalają zaoszczędzić na kosztach zmiany kompletu opon na nowe. W rzeczywistości koszty te są ograniczone. Zmieniając opony na zimowe, nie zużywasz opon letnich i odwrotnie. Dlatego koszt nie powinien być jednym z czynników branych pod uwagę przy wyborze opon całorocznych.

Opony całoroczne mają jednak wiele innych zalet. Przede wszystkim, opony całoroczne nadają się do jazdy zarówno latem, jak i zimą w miejscach, gdzie drogi są regularnie solone i odśnieżane. Dlatego wielu właścicieli samochodów wybiera je jako uniwersalną alternatywę dla opon letnich i zimowych.

Ponadto nie musisz umawiać się na wiele wizyt w warsztacie, co oznacza, że nie musisz wymieniać opon dwa razy w roku, co może przynieść niewielkie oszczędności. Wreszcie, nie zostaniesz zaskoczony, używając opon letnich, gdy nagle pojawi się lód.

Wady opon całorocznych

Niezależnie od tego, jak dobre są opony całoroczne, nie mają one tak dobrych właściwości jak opony letnie i zimowe. Nie prowadzą się tak dobrze na mokrej nawierzchni jak opony letnie i nie nadają się do jazdy w każdych warunkach zimowych.

Nie ma również gwarancji, że będziesz mógł korzystać z opon całorocznych, jeżeli będziesz musiał jeździć zimą w innych krajach. Dlatego też, jeśli wybierasz się w tym czasie np. do krajów skandynawskich, nadal musisz zmienić opony na zimowe.

Więcej na: http://filipekauto.pl